24.11.2018

De gevaren van suikers

Suikers, ze lijken misschien heel onschuldig. Maar wat doet het eigenlijk met ons lichaam? En wat zijn nu goede tips om suikers te vermijden.

Suiker is een zoete stof die van nature voorkomt in voedingsmiddelen zoals fruit, mais, suikerriet, suikerbiet, melk (lactose), aardappel en granen (dus ook in brood). De meeste suikers bestaan uit fructose, glucose of een mengsel ervan. Mono sacharide is snel verteerbaar en poly sacharide is langzaam verteerbaar. Vaak staan deze aanduidingen op de verpakkingen.

Alle suikers bevatten evenveel calorieën. Alleen honing en siroop iets minder omdat het ook water bevat. De vertering van fructose wordt gedaan door ons lever. Glucose wordt daarentegen voor 20% door ons lever verteerd en de rest door hersenen, spieren en longen. Fructose wordt meteen omgezet in vet. Kleine hoeveelheden aan suiker kunnen geen kwaad. Het lichaam verbruikt de energie hieruit namelijk als een koolhydraat.

De voedingsindustrie

Tegenwoordig wordt suiker overal ingestopt. Het is namelijk een goedkope grondstof die vooral te vinden is in kant en klaar producten. De benamingen die de voedselindustrie suiker geeft, maakt het nog lastiger. Soms denk je dat je goed bezig bent, maar dat ben je dan helemaal niet. Dit maakt het afslanken moeilijk. Zonder dat we het weten, eten we jaarlijks gemiddeld 35 kilo aan suiker per persoon. Dit is ongeveer 5 x zoveel dan goed voor je is. Daarom adviseren wij vooral gezonde voeding bij de Biohcg Original kuur. Door bewust bezig te zijn met voeding, ga je er anders tegenaan kijken en leer je welke voeding nu goed en slecht is. Dit is één van de grote voordelen van de Biohcg Original kuur. Je wilt tenslotte ook slank en gezond blijven en daarnaast ook je buikvet verliezen.

Enkele voorbeelden van dranken die veel suikers bevatten:

Toegevoegde suiker

Na een dieet proberen mensen vaak suikers te vermijden en kiezen dan voor producten met ‘zonder toegevoegde suikers’.

Je denkt goed bezig te zijn, maar het product kan nog steeds veel natuurlijke suikers bevatten.

Bovenaan deze pagina’s noemen we enkele voorbeelden van producten die van nature veel suikers bevatten.

Suikerverslaving

We associëren suiker vaak met een beloning. Suiker geeft een prettig gevoel als we het eten (endorfine). Door jezelf te vaak te belonen zal er gewenning toetreden. Dit patroon moet doorbroken worden. Te veel suiker kan resulteren in een overproductie van het hormoon endorfine en kan verschillende gevolgen hebben, bijvoorbeeld nerveus, depressief of moeheid. Wanneer je ineens stopt met het eten van suiker dan geeft dit een onprettig gevoel.

Nieuwsbrief